Vagyok az úton - „Én vagyok az út”

„Én vagyok az út, az igazság és az élet, senki sem mehet az Atyához, csak énáltalam.” János evangéliuma 14,6
Úton vagyunk… keressünk utunkat Isten és önmagunk felé… ha megtaláljuk, az úton kell maradnunk.

A Biblia éve (2008) apropóján, a Kálvin tér Baráti Társaság kezdeményezésére, a Modern Tánc-Játék Stúdió létrehozott egy olyan előadást, mely a Bibliához kapcsolódó szimbólumokat és hívószavakat keres. A táncszínházi produkcióban így jeleneik meg a hét halálos bűn, a bűnbeesés, a testvérgyilkosság, az útkeresés és a megtisztulás. A színpadi képek és kellékek – a fa, a homok, az összecsattanó kövek hangja, az asztal és a pad, az utolsó vacsora képe, egy fehér ruhás kislány alakja – mind olyan jelek, melyek a Biblia szöveghelyeire, motívumaira emlékeztetnek és azokkal kapcsolatos gondolatokat, kérdéseket ébreszthetnek a nézőben.

Koreográfus és rendező: Holb Ibolya

 

 "I am the way, and the truth, and the life; no one comes to the Father but through Me." John 14:6

We are on our way... our steps follow us, our prays, stuck decisions and the silence... I am searching for my way, my own way between God and myself... and if I find it, I need to follow it.
 

With the initiative coming from the Kálvin tér Baráti Társaság the Modern Dance-Play Studio created a play for the Year of Bible in 2008 which is about symbols and catchwords related to the topic.
Our goal is not to put the Bible scenes onto the stage but to highlight those events, feelings, symbols which help you to associate those with your own questions and find the answers to them. So this is how the representation of the seven fatal sins, fratricide, seeking the way or purification are represented.
The performance is built on the use of materials suggesting purity. The wooden table and the bench, the picture of the last dinner, the sand, the passing of time, the sound of dropping stones, the structure of moving figures, the presence of a little girl... all of these give the viewers the freedom to make their own interpretations.
The mankind's grey, often impure and immoral world is mitigated by the little girl in white dress whose childlike naivety comes together with the sinful acts in the play.

 

The performance is targeting not only the adults but those youngsters who have met and know the Bible stories in some form. The symbols and scenes validate the importance of values and the truth. we hope that art, religion and the belief come even closer to each other, and the belief and moral as human virtues get emphasis in our world full of questions.

Coreographer and director: Holb Ibolya